Vandaag bekijken we het resultaat van de SEO optimalisatie van PLAYdiplomacy.com, die ik vorige week besproken heb.

Na het aanmaken van een website is het altijd even wachten tot hij door de zoekmachines wordt geïndexeerd. Na enkele weken was het echter zover: PLAYdiplomacy.com verscheen op de eerste of tweede pagina met zoekresultaten voor verschillende zoektermen, zoals “play diplomacy”, “online diplomacy” en andere.

Na verloop van tijd is die positie stelselmatig verbeterd. Redenen voor die stijging zijn onder andere:

  1. Levensduur van de domeinnaam PLAYdiplomacy.com. Hoe ouder de domeinnaam en de website erop, hoe beter de positie. Google ziet je website namelijk als “een blijver”.
  2. Uitbreiding van de website. Google ziet een website graag op organische wijze groeien: niet meteen 1000 nieuwe pagina’s in 1 keer, maar een constante toevoeging van enkele tientallen pagina’s per dag (in dit geval voornamelijk in het forum) wordt als OK beschouwd.
  3. Meer links naar PLAYdiplomacy.com vanop andere websites. Daarover later meer.

Volgens de statistieken komen er maandelijks gemiddeld 4000 bezoekers op de site terecht na een zoekopdracht in Google. Voor Windows Live is dat 2000 bezoekers per maand. Niet slecht en zeker niet verwaarloosbaar. De stelling dat Google een bijna-monopolie op Zoeken bezit, blijkt dus niet waar. In België misschien wel, maar internationaal gezien is Windows Live Search terrein aan het winnen.

Slechts 100 bezoekers per maand komen via Yahoo, die de strijd dus duidelijk verloren heeft.

De populairste zoektermen waarop PLAYdiplomacy.com gevonden wordt zijn:

  1. diplomacy online (1000 per maand)
  2. playdiplomacy (900 per maand)
  3. play diplomacy (650 per maand)
  4. units (550 per maand)
  5. varianten op de voorgaande.

Voor al deze termen (behalve voor “units”) staat PLAYdiplomacy.com op nummer 1 in de zoekresultaten, zowel bij Google als Windows Live Search.

Alleen op de term “diplomacy game” had ik graag nog wat beter gescoord. Daar wordt ook veel op gezocht, dus moet ik in de toekomst die term meer in mijn tekst verwerken.