Uit deel 1 en deel 2 weten we al dat Google kijkt naar de zichtbare tekst en de meta-tags van een website om te weten voor welke zoektermen die website eventueel zou moeten scoren in de zoekresultaten.

Mogelijk nog belangrijker is de tekst waarmee een andere website verwijst naar jouw website.

De term “linkbuilding” gebruik je om aan te geven dat je op externe websites koppelingen (links) laat leggen naar je eigen website. Tegen betaling, of gewoon gratis.

Een algemene regel is: hoe meer links naar je website, hoe beter. Google ziet op die manier dat je website relevant is en meerwaarde biedt voor de bezoeker, anders zou iemand er niet naar verwijzen op zijn eigen website. Toch is het opletten.

Links kopen bijvoorbeeld, wordt gezien als manipulatie van de zoekresultaten. Daarvoor wordt je website afgestraft. Hoe weet Google dan dat er geld betaald is voor de geplaatste links? Meestal niet, maar er zijn wel een aantal gevallen waarin dat vermoed kan worden.

  1. Als de links op zeer korte tijd in aantal toenemen. Als een relatief onbekende website plots op 1 maand tijd 1000 links krijgt, gaat er bij Google een alarmbelletje rinkelen.
  2. Als alle links dezelfde tekst zouden omvatten, bijvoorbeeld 100 links met de tekst “Play online diplomacy here”, dan is het voor Google duidelijk dat die links niet op een organische manier tot stand zijn gekomen.

Als je webmasters en bloggers contacteert met de vraag of zij een link willen plaatsen naar je website, is het dus belangrijk om hen niet vooraf een bepaald format op te dringen. Laat hen zelf je pagina bekijken en beoordelen. Zij zullen dan zelf een link maken naar je pagina, als ze dat willen. Het resultaat is dat je telkens een link krijgt in andere bewoordingen, bijvoorbeeld “Play diplomacy online” en “online version of the game Diplomacy”.

Bovendien heeft dat een extra voordeel: als iemand nu in Google zoekt op “play diplomacy online” of “online version Diplomacy” gaat de website hoger scoren in de resultaten, omdat iemand anders met die woorden naar de website verwezen heeft!

Nieuwsgroepen

Er zijn specifieke nieuwsgroepen gewijd aan het onderwerp Diplomacy, zoals rec.games.diplomacy
Uiteraard is het niet de bedoeling om in nieuwsgroepen zomaar reclame te maken voor websites, maar PLAYdiplomacy.com was nog volop in ontwikkeling. Ik heb dus gevraagd aan de lezers van de nieuwsgroep of ze suggesties wilden doen om de website in ontwikkeling te verbeteren.

De gebruikers van de nieuwsgroep rec.games.diplomacy zijn erg begaan met de evolutie van het spel. De meesten waren, net als ik, niet tevreden over de reeds bestaande online versies van Diplomacy. Ze hebben de kans om hun eigen input te geven over de ontwikkeling van een website rond hun favoriete spel dus niet laten liggen.

Niet alleen heeft mijn bericht in de nieuwsgroep waardevolle informatie en suggesties opgeleverd, het is nu duidelijk dat er, al is het in beperkte kring, een draagvlak voor de website bestaat.

Bovendien bleek enkele maanden later dat de inhoud van de nieuwsgroep rec.games.diplomacy ook op veel websites gepubliceerd wordt, wat mij voor elke website opnieuw een relevante link opleverde. Dubbel gewonnen!

Forums

Populaire spelletjeswebsites hebben vaak een forum. Weeral is het “not done” om zomaar ergens ongevraagd reclame te maken voor je eigen website, maar door suggesties te vragen voor de ontwikkeling van de website heb ik de censuur weten vermijden.

Op deze manier hebben weer nieuwe spelers de website leren kennen, en opnieuw stroomden de suggesties en opmerkingen binnen op mijn eigen forum op PLAYdiplomacy.com.

Door persoonlijk te reageren op elke vraag en elke goedbedoelde suggestie in overweging te nemen, heb ik de gebruikers van de website enthousiast kunnen maken om nog meer hun best te doen.

Wikipedia

Op Wikipedia kan iedereen pagina’s aanmaken en bewerken.

Ook over Diplomacy en zelfs over Internet Diplomacy bestaat er een wiki. Het is niet toegestaan om links naar eigen websites te leggen op Wikipedia, maar gelukkig heeft iemand anders dat voor mij willen doen.

Wikipedia was vanaf dag 1 een uitstekende bron van bezoekers naar de site. Gemiddeld 500 bezoekers per maand vinden PLAYdiplomacy.com via Wikipedia.

Wie op de artikels over Diplomacy en Internet Diplomacy terechtkwam, was blijkbaar zeer geïnteresseerd om ook eens een online variant van Diplomacy te proberen.

Digg

Digg.com is een website waar gebruikers kunnen stemmen op nieuwsberichten en artikels. De berichten met het meeste “diggs” door gebruikers komen op de voorpagina van Digg.com. De mensen maken het nieuws.

Ik heb geprobeerd om PLAYdiplomacy.com toe te voegen aan de site, maar PLAYdiplomacy.com is natuurlijk geen artikel met enige nieuwswaarde. Het aantal “diggs” door gebruikers is dan ook blijven steken op drie.

Bij nader inzien was Digg niet het correcte medium om de website meer bekendheid te geven.

Del.icio.us

Del.icio.us is een website waar gebruikers hun bookmarks kunnen beheren en delen met anderen. De kans is namelijk groot dat een website die door veel mensen gebookmarked wordt, ook voor andere mensen waardevol kan zijn.

PLAYdiplomacy.com werd door verschillende gebruikers gebookmarked onder de noemer “diplomacy” en “online games”, waardoor nu gemiddeld 100 bezoekers de website vinden via de social bookmarking van del.icio.us!

Facebook

Bij Facebook is het mogelijk om zelf applicaties te ontwikkelen en pagina’s aan te maken. Momenteel bestaat er nog geen Facebook variant van PLAYdiplomacy.com – wel al een applicatie gebaseerd op concurrent phpDiplomacy.net.

Er zijn wel plannen in de toekomst om ook op Facebook meer aanwezig te zijn, maar voorlopig blijft het bij een “fanpagina” voor PLAYdiplomacy.com waarop gebruikers zich kunnen inschrijven.

Momenteel zijn er op Facebook nog maar 27 fans. Nog geen overweldigend succes, maar Facebook applicaties hebben de neiging om exponentieel te groeien: hoe meer gebruikers erbij komen, hoe meer zichtbaarheid de fanpagina krijgt, wat weer meer inschrijvingen tot gevolg heeft. Ik geef dus nog niet op.