Afgelopen maand verschenen hier enkele artikels over de SEO inspanningen voor PLAYdiplomacy.com, één van de projecten die mijn bedrijf dit jaar lanceerde.

Deel 1: de voorbereiding
Deel 2: de opvolging
Deel 3: linkbuilding

Als afsluiter bekijken we enkel nog de evolutie van de website. Hoe is PLAYdiplomacy.com tijdens de publieke beta test van 8 maanden geëvolueerd ten opzichte van zijn concurrenten?

Ben ik in mijn opzet geslaagd?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden.

De volgende grafiek geeft het totaal aantal geregistreerde gebruikers weer.

Evolutie van geregistreerde gebruikers PLAYdiplomacy.com

De volgende grafiek geeft het aantal actieve, geregistreerde gebruikers weer. Dat wil zeggen: het aantal mensen dat op eender welk gegeven moment actief deelneemt aan een spelletje Diplomacy op de website.

Evolutie van actieve gebruikers PLAYdiplomacy.com

Het aantal actieve spelletjes dat tegelijkertijd gespeeld wordt, tenslotte.

Evolutie van actieve spelletjes PLAYdiplomacy.com

Een week na de lancering eind december 2007 had PLAYdiplomacy.com zijn eerste 100 gebruikers. Op dat moment werden er al 32 spelletjes gelijktijdig gespeeld.

De website staat op #1 in Google voor alle belangrijke zoektermen (play diplomacy, diplomacy online, diplomacy game) en wordt gelinkt door veel Diplomacy-gerelateerde websites.

Daardoor kwamen er elke maand gemiddeld 1000 nieuwe geregistreerde gebruikers bij. Het aantal actieve gebruikers bleef stijgen tot in mei, sinds dan is het aantal actieve gebruikers ongeveer gestabiliseerd tot 1400, vermoedelijk omdat veel mensen tijdens de zomervakantie een pauze inlassen.

Op elk gegeven moment worden nu gemiddeld 550 spelletjes tegelijk gespeeld.

Gemiddeld krijgt PLAYdiplomacy.com 13.000 bezoekers per maand over de vloer. Volgens de website statistieken komt elke bezoeker gemiddeld 5 keer per maand terug, maar dat geeft een vertekend beeld. De vaste groep van 1500 actieve gebruikers komt namelijk meermaal per dag naar de site, terwijl we veel “toevallige” bezoekers (via een zoekopdracht in Google op het forum terechtgekomen bijvoorbeeld) waarschijnlijk nooit meer terugzien.

In het forum zijn honderden gebruikers van over de hele wereld aanwezig om met elkaar te discussiëren over tactiek, suggesties te doen voor de ontwikkeling van de site, of problemen te rapporteren.

De meeste gebruikers zijn afkomstig uit de VS, Australië, Canada en het Verenigd Koninkrijk.

Andere landen waar Diplomacy spelers zitten zijn Nederland, Duitsland, Argentinië, Denemarken, Spanje, Singapore, Estland, Zweden, Israël, Hongarije, Zuid-Afrika, Noorwegen, Italië en helaas dan pas België.

Business Model

De website werd gedurende 8 maanden dagelijks verder uitgebreid, wat natuurlijk veel kosten met zich heeft meegebracht. Door de populariteit was ook een nieuwe, duurdere server nodig om de website onder te brengen zonder storingen en downtime.

Om deze kosten op te vangen werd in augustus 2008 een business model geïntroduceerd: de basisversie van het spel blijft gratis beschikbaar, daaraan heeft de website immers haar succes te danken. Maar om extra opties in het spel te krijgen, zoals het kunnen spelen van enkele populaire varianten op de regels, betalen gebruikers nu 1 euro per maand of 12 euro per jaar.

Als marketingtactiek heeft elke gebruiker in augustus een gratis proefperiode van 2 maanden gekregen op een zogenaamd “premium membership”. De bedoeling is uiteraard om de gebruiker te doen inzien dat het premium membership zijn geld waard is, zodat hij na 2 maanden graag geld zal neerleggen om zijn proefperiode te verlengen tot een volwaardig abonnement.

Ook al is de proefperiode niet voorbij, dagelijks komen er één of meerdere betalingen binnen. PLAYdiplomacy.com biedt dus zoveel meerwaarde dat gebruikers er gerust voor willen betalen, waarmee de site tot één van de pioniers behoort op het gebied van betalende content op internet.

De meeste websites zijn afhankelijk van advertentie inkomsten. Op PLAYdiplomacy.com is geen enkele advertentie te vinden. Hoeveel websites bestaan er waarvan de leden bereid zijn een bijdrage te betalen? Niet zoveel.

Is dat business model haalbaar? Kan de website op deze manier zichzelf onderhouden?

Ik zie de toekomst alvast hoopvol tegemoet.