In mijn tijd als publisher manager bij TradeDoubler heb ik het voorrecht gehad om samen te werken met een aantal van de de grootste websites in Vlaanderen (o.a. Telenet, VTM, MSN). Ik had ook de kans om voor hen soms vrij strategische beslissingen te nemen.

Zo heeft TradeDoubler op gegeven moment het beheer van de hele MSN Shopping subsite afgesnoept van Kelkoo. Wij hebben die vervolgens mogen ontwerpen, het is te zeggen: het Zweedse development team van TradeDoubler heeft de website ontwikkeld naar mijn concept. De Shopping site van MSN België benadert dus wat volgens mij de ideale affiliate landingspagina voorstelt.

MSN Shopping - de ideale affiliate landingspagina?

De hele pagina is erop gericht om via affiliate marketing de opbrengsten uiteraard zo groot mogelijk te maken, te meten op de enige manier die echt relevant is om inkomsten uit verschillende kanalen te vergelijken: op CPM-basis.

Het komt erop neer om, zoals bij elk design, de aandacht van de bezoeker te sturen en hem te laten klikken op wat jij wil. Hetgeen het meest opbrengt. Of dat nu via CPC, CPL of CPA betaald wordt.

De ideale landingspagina, die bestaat uit verschillende elementen.

1. Header

De header werd opgelegd door MSN zelf, omdat die uiteraard uniform moet zijn voor heel hun netwerk. De enige integratie die wij voorzien hebben is het zoekveld, waarmee je snel producten vindt in de shop. Onmisbaar voor een Shopping website natuurlijk. Voor de rest: hou de header klein.

2. Top Shops

Niet heel opvallend, maar vlak onder de header staat een lijstje met top shops. We trekken er bewust niet de aandacht naartoe. Waarom staan die links daar en verwijzen ze door naar de homepage van de adverteerder?

Cookie dropping.

Er zijn veel mensen die sowieso bij 3SUISSES en Neckermann Shopping kopen. 3SUISSES en Neckermann Shopping betalen per iSale. Text links, hoe klein ook, kunnen ook een impressie-tag bevatten. Elke keer dat iemand op de MSN Shopping pagina belandt, krijgen ze dus meteen impressie-cookies van 3SUISSES en Neckermann Shopping over zich heen.

Koopt de bezoeker binnen de 8 dagen iets bij die adverteerders, ook al herinnert hij zich niet meer dat hij op de MSN Shopping pagina geweest is, dan gaat de commissie van de verkoop naar MSN.

Klikt hij op de link, dan gaat de termijn zelfs omhoog naar 30 tot 60 dagen. En in die tijd kan veel gekocht worden…

Is het oneerlijk? Nee. Dat is hoe iSales (impression sales) en cookie-termijnen werken, en hier is gewoon handig gebruik gemaakt van die mogelijkheden. De adverteerder heeft er ook niets bij te verliezen, hij is immers aanwezig op de grootste Shopping-pagina van het land! Als hij rechtstreeks zou adverteren bij MSN, betaalt hij heel wat meer dan het bedrag van die commissie voor iSales.

3. Text links

Deze links staan in het rood, met veel witruimte errond. Hier willen we duidelijk de aandacht naartoe brengen. Valt het op?

De voordelen van text links heb ik in mijn business case voor websites al uitgelegd.

Ook al is het een Shopping site, dat betekent niet dat heel de pagina rond producten moet draaien. We denken commercieel, en dus zijn ook leuke aanbiedingen van eender welke adverteerder aan de orde. Text links zijn compact en hebben een hoge click-through ratio (CTR). Maar ze moeten nog iets opbrengen ook.

Achter deze text-links gaan CPC (cost per click) campagnes van TradeDoubler verscholen. TradeDoubler betaalt de affiliate EUR 0.20 tot EUR 0.40 per klik.

Het is een Shopping-pagina en dus verwacht je dat mensen hier zijn om producten te kopen. Maar hoeveel commissie een sale ook opbrengt: niet iedereen koopt, dus je hebt een conversieratio om rekening mee te houden. Puur commercieel gezien verwijzen we bezoekers dus toch nog altijd liever door naar een CPC-campagne, waar de buit (de klik) meteen binnen is. De opbrengsten zijn nu eenmaal groter, en de bottom line is al wat telt.

4. Shopping categorieën

Wie toch koppig genoeg is, of daadwerkelijk op zoek naar een product, kan nu in de categorieën beginnen bladeren.

Toch spelen we ook hier weer een beetje vals, want de eerste categorie is… Aanbiedingen. Op die pagina hebben we opnieuw vrij spel om elke adverteerder te promoten die we willen. Zolang hij maar goed betaalt, en we de aanbieding een beetje leuk kunnen verpakken.

5. Showcase

Ergens op de pagina moest van MSN nog een banner komen en een zoekveld van eBay, de MSN-partner. Die hebben we dus rechts geplaatst, met aan de linkerkant een afbeelding met een aanbieding van onze adverteerders. Deze aanbieding is grafisch en valt heel goed op, de ideale gelegenheid om uitstekend presterende campagnes te pushen.

Opvallend genoeg staat hier InkClub. Een perfect voorbeeld van hoe een commissie per verkoop toch meer kan opbrengen dan CPC of zelfs CPM campagnes! InkClub betaalt namelijk 10 euro commissie per persoon die een gratis inktpatroon bestelt, en de conversieratio ligt gemiddeld erg hoog.

Hier komt de omrekening naar CPM van pas, ook al word je dus betaald volgens een ander inkomstenmodel. Dat gaat zo: reken dat 4% van de bezoekers van MSN Shopping klikt op de InkClub aanbieding en iets meer dan 10% bestelt ook daadwerkelijk zijn gratis inktpatroon. Per 1000 bezoekers (CPM) van MSN Shopping zullen dus 40 mensen doorklikken naar InkClub en 4 mensen bestellen de inktpatroon.

InkClub betaalt 10 euro per bestelling. MSN heeft zo maar even 40 euro verdiend. Aan slechts 1000 bezoekers! Dat is een effectieve CPM van 40 euro! Welke CPM adverteerder betaalt zoiets? En als (ex-)publisher manager van TradeDoubler, met toegang tot alle cijfers, kan ik je vertellen dat die niet uit de lucht gegrepen zijn…

6. Top producten

Tenslotte komen we aan de top producten. Shoppers worden graag een handje geholpen, dus tonen we hier plaatjes van populaire producten. Alle producten komen rechtstreeks uit de feed die adverteerders ter beschikking stellen, een mooie gelegenheid om die te gebruiken.

Nog een voordeel: bezoekers worden na het klikken van het product weer rechtstreeks doorgestuurd naar de adverteerder. We hebben ervoor gekozen om ZONDER product-pagina’s binnen MSN te werken, ook weer voor de cookies. Shoppers komen bij de adverteerder terecht, de cookie is geplaatst. Welk product ze ook kopen bij de adverteerder binnen de cookie termijn, de commissie is binnen.

Het is momenteel wel zo dat maar 2 van de 5 beschikbare ruimtes producten tonen… blijkbaar is er al lang geen onderhoud meer gebeurd en zijn de geselecteerde top producten niet meer beschikbaar… Jammer, gemiste kans TradeDoubler!

7. Conclusie

Daar heb je hem dus, de ideale affiliate landingspagina. Ik heb het geluk gehad om hem niet alleen te mogen ontwikkelen met een heel development team achter mij, maar hem ook nog eens te kunnen testen op de grootste website van het land: MSN, die zonder moeite veel bezoekers naar de Shopping pagina kan krijgen.

Niet alleen heeft dat een interessante case opgeleverd voor shopping websites (TradeDoubler rolde deze shopping solution uit naar alle landen waar het actief is), ook “gewone” websites met content kunnen gebruikmaken van elementen van deze pagina.

De text links bijvoorbeeld brengen enorm goed op. En in plaats van een banner te plaatsen met een aanbieding, maak je van die aanbieding gewoon de content van je website. En als het goede aanbiedingen zijn, neemt geen enkele bezoeker je dat kwalijk. Hoge conversie ratio verzekerd.

Er is een kwestie van ethiek in hoever je kan gaan om commerciële aanbiedingen tot content te promoten, maar waarom schrijf je al die goede content? Om geld te verdienen met advertenties natuurlijk. Google Adsense is de klassieke manier om dat te doen. Maar… je mag natuurlijk niet vragen aan je bezoekers om daarop te klikken. Bij affiliate marketing mag dat wel!

Sterker nog: gebruik gerust Adsense om je advertentieruimte op te vullen, maar het sturen van de aandacht van de bezoeker naar interessante commerciële aanbiedingen in je content, dat is dé manier om veel geld verdienen met je website.

Alle reacties en aanvullingen zijn welkom!