Misschien ben ik al te laat met deze boodschap, of misschien nog veel te vroeg. Maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat Facebook de nieuwe Google is.

Waarom zou je als bedrijf nog tijd en geld steken in SEO, vechtend voor aandacht in de Google zoekresultaten, waar je per zoekterm opbokst tegen miljoenen andere websites?

Google zoekresultaten zijn niet meer wat ze geweest zijn. Vroeger betrouwbaar met het gewenste resultaat bovenaan op pagina 1. Nu zit de kans er dik in dat je ofwel op Wikipedia terechtkomt, ofwel op een zogenaamde Made For Adsense pagina vol advertenties, waar het meteen duidelijk is dat de maker enkel flink langs de kassa wil passeren.

Op Facebook omring je je met vrienden. Mensen met een gemeenschappelijke achtergrond of interesse. Mensen die je kan betrouwen. Als zij een linkje delen, is de kans groot dat het jou interesseert. Zonder dat je zelfs hebt moeten zoeken!

Stel: je verkoopt een product of dienst, en je hebt een leuk spelletje ontwikkeld om dat in de kijker te zetten. Het is viraal. Je voert campagne om bezoekers naar je website te lokken, waar het spelletje gespeeld kan worden. Natuurlijk hoop je dat mensen hun vrienden uitnodigen, want daar krijg je naamsbekendheid van en gaan meer mensen je product/dienst aanschaffen.

Maar… E-mail adressen van vrienden invullen op een website? De drempel is groot. De respons laag. Zelfs als jij denkt dat het goed gaat.

Nee, dan op Facebook. Daar zijn ze met miljoenen. En daar gaat het vanzelf.

Hoe?

De newsfeed.

Die verschijnt op de homepage, telkens als je inlogt.

Elke actie die 1 gebruiker onderneemt, wordt gezien door alle vrienden van die ene gebruiker.

Facebook telt 150 miljoen actieve gebruikers wereldwijd (cijfers van 7 januari 2009) en er komen er elke dag bij. Die gebruikers sharen, posten en worden fan dat het een lieve lust is.

Als die enorme groep een nieuwe trend oppikt, is het effect ontzagwekkend veel groter dan eender welke klassieke viral die je met veel moeite het gewone internet in stuurt.

Kan je daar als bedrijf een graantje van meepikken?

Jazeker, en dat enkel en alleen door aanwezig te zijn op het Facebook platform.

Voor beginners: start een fanpagina voor je bedrijf of product, richt een groep op

Voor gevorderden: bouw een applicatie waarbij je een link legt naar je product, maar die vooral ook grappig en/of nuttig is voor gebruikers

Daarbij maak je gebruik van alle mogelijkheden om door andere gebruikers gezien te worden (in de newsfeed, requests, notifications) zonder te overdrijven, want ook op Facebook kan je spammen.

Voorbeelden zijn de Whopper Sacrifice, een actie van Burger King waarbij je een gratis whopper krijgt per 10 vrienden die je uit je vriendenlijst gooit:

Pix Fix, een applicatie van Clearasil waarmee je foto’s kan retoucheren. Puistjes wegwerken dus, waarbij de link naar Clearasil meteen duidelijk wordt.

Chevy introduceerde de Fuel Finder, die het mogelijk maakt om de goedkoopste benzinestations in je regio te vinden. Rechts van het kaartje kan je zien welke Chevy het minst verbruikt. Het lijkt bijna niet eens reclame…

Moet je een grote multinational met een gigantisch budget zijn om succesvolle applicaties te maken?

Neen.

Een van de populairste applicaties is Where I’ve Been, waar je alle landen die je bezocht hebt op een kaart kunt aanduiden. Die heeft 850.000 gebruikers en werd ontwikkeld door een student.

Er is geen enkele reden om niet mee te doen aan de Facebook hype, die geen hype is.

Facebook is niet alleen de nieuwe Google; Facebook is het nieuwe world wide web. Sta je niet op Facebook, dan besta je NIET.

Zelf ben ik momenteel ook een Facebook applicatie aan het ontwikkelen. Normaal gezien moet die volgende week (rond 22 januari) live gaan. Ik blog hier over de resultaten. Wordt uiteraard vervolgd.