Hoe kan je geld verdienen aan Facebook? Als ik uitleg wat ik voor de kost doe, Facebook applicaties ontwikkelen, is dat de steeds terugkerende vraag.

Het is heel simpel eigenlijk. Op Facebook troepen ondertussen heel wat mensen samen (200 miljoen volgens officiële cijfers, maar het zou ook 280 miljoen kunnen zijn), waarvan de helft maar liefst dagelijks inlogt.

Facebook: 200 miljoen gebruikers

En waar mensen zijn, daar komen ook adverteerders op af.

Tot dusver ken ik 3 manieren om geld te verdienen aan Facebook.

En dan bedoel ik wel degelijk geld verdienen aan Facebook zelf, niet het aanbieden van social media consultancy of ontwikkeling van Facebook applicaties aan mensen die er op hun beurt hopen rijk van te worden…

😉

Here goes.

1. Start een populaire Facebook fanpagina

Facebook heeft recent stappen ondernomen om te verhinderen dat onbevoegden nog Facebook fanpagina’s gaan aanmaken voor bestaande producten of merken. Maar niets houdt je tegen om een fanpagina op te richten voor iets volledig generiek, zoals “Belgian Beer” of “Funny T-Shirts“.

Belgian Beer fanpagina

Het helpt natuurlijk wel als je een fanpagina opricht voor iets waar nog geen fanpagina voor bestaat.

Als je eenmaal voldoende fans hebt verzameld (denk aan 10.000 tot 1 miljoen), kan je 2 dingen doen:

1) bedrijven aanbieden om een gesponsorde status update te plaatsen. Al je fans krijgen deze status update op hun scherm te lezen. Voor bedrijven is dat geld waard.

Zorg ervoor dat de boodschap ook weer niet té commercieel overkomt. Organiseert het bedrijf een wedstrijd waar prijzen te winnen vallen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van de Facebook fanpagina, is dat veel interessanter dan een “koop nu bij ons” melding.

Een goede richtprijs voor het plaatsen van een gesponsorde status update is 0.01 euro per fan. Heeft je pagina 10.000 fans, zou je dus 100 euro kunnen vragen.

2) je kan ook je Facebook fanpagina verkopen aan een bedrijf. De fanpagina “Kisses” (met iets meer dan 1 miljoen fans) was zelfs onderwerp van een “bidding war” tussen 2 bedrijven: OraBrush (mondhygiëne) en Hershey’s (“kisses” zijn chocolade snoepjes die het bedrijf verkoopt). Uiteindelijk heeft OraBrush de pagina overgekocht, al werd de overnameprijs niet bekend gemaakt.

Kisses fanpagina verkocht aan OraBrush

2. Plaats affiliate links op Facebook

Voor wie nog niet bekend is met affiliate marketing: door in te schrijven bij partnerprogramma’s als TradeDoubler en TradeTracker kan je links plaatsen van adverteerders, bijvoorbeeld postorder bedrijven, reisbureau’s en online computerwinkels. Elke keer als iemand een bestelling plaatst na het klikken op jouw affiliate link, krijg je commissie.

Hoe je het doet, speelt geen rol. Er zijn mogelijkheden zat voor het plaatsen van affiliate links in Facebook.

Schaam je je nergens voor? Plaats dan affiliate links in je status update om je vrienden te wijzen op “knalaanbiedingen” en promoties bij deze of gene adverteerder.

Anderen gebruiken de Facebook fanpagina’s en groepen om hun links te plaatsen (doe dit alleen bij je eigen pagina’s en groepen, ga die van anderen niet volspammen).

Maar je kan pas echt op grote schaal geld verdienen door er eerst zelf geld in te steken. Via het Facebook advertentieprogramma kan je advertenties plaatsen in Facebook. Je hoeft zelf geen producten of diensten te verkopen; plaats gewoon links naar de affiliate programma’s.

Opgelet: Facebook zal je aanraden om 0.17 euro te bieden per klik, maar daar moet je niet naar luisteren. 0.17 euro per klik haal je er nooit uit. Ik begin meestal te bieden aan 0.05 euro, en dan hoop ik dat ik er tussen 0.05 en 0.10 euro per klik terug uithaal. Dat lijkt misschien weinig per klik, maar in affiliate marketing maken vele kleintjes een groot.

3. Facebook applicaties

Vergeleken met een succesvolle Facebook applicatie brengen de vorige twee manieren echt peanuts op. En “succesvol” hoeft echt niet te betekenen dat je een miljoen gebruikers nodig hebt.

Per 10.000 gebruikers kan je 1000 euro per maand verdienen.

Je applicatie moet aan slechts drie voorwaarden voldoen:

– nuttig en/of leuk zijn
– een waardevol en/of gegeerd “goed” (virtual currency) bevatten waar mensen voor willen betalen
– gebruik maken van de virale eigenschappen van Facebook (newsfeed, notifications, invites)

Een voorbeeld: Scratchix

Scratchix op Facebook

Na 1 maand had Scratchix 5000 gebruikers. Ondertussen (na 4 maanden) zijn dat er al 100.000 (waarvan 40.000 maandelijks actief). Zie je hoe snel het kan gaan?

Scratchix gebruikers in de eerste maand

Waarom kan ik deze informatie zomaar bekendmaken, denk je nu? Omdat het niet vanzelfsprekend is om aan alledrie de voorwaarden te voldoen. Er zijn veel valkuilen.

– het is niet omdat iets leuk klinkt in je eigen hoofd, dat gebruikers je applicatie massaal gaan installeren en doorsturen naar hun vrienden.

– schaarste en gegeerdheid zijn zeer moeilijk kunstmatig op te wekken. Als gebruikers te veel “virtual currency” gratis krijgen, hebben ze geen behoefte meer om te kopen. Krijgen ze te weinig gratis, geven ze het te snel op om verslaafd te raken en is je applicatie snel geklasseerd als “niet leuk”.

– notifications/newsfeeds/invites heb je absoluut nodig, anders leert niemand je applicatie kennen. Toch moet je er zéér voorzichtig mee zijn, want teveel van het goede resulteert in spam reports door gebruikers. Heb je een hoog percentage spam reports, dan verlaagt Facebook je limieten voor het versturen van notifications en invites, en ben je terug bij af: geen mogelijkheid om nieuwe gebruikers attent te maken op je applicatie…

Gezien de relatief hoge kostprijs voor het ontwikkelen van een Facebook applicatie (een goede Facebook applicatie laten ontwikkelen kost je snel 10.000 euro), kan je het maar beter meteen zonder beginnersfouten doen.

En daar komt ervaring bij kijken…

Wil jij een Facebook applicatie ontwikkelen?

Wij kunnen je helpen. Bij alle stappen: planning, ontwikkeling, lancering, marketing, tot natuurlijk het belangrijkste: het constant verhogen en optimaliseren van je inkomsten.

Neem gerust (vrijblijvend) contact op.

Uw naam

Uw e-mail adres

Onderwerp

Uw bericht