Als je naar iets zoekt in Google, merk je toch dat weinig Adwords adverteerders de functie {Keyword:} kennen.

Voor de lezer die niet weet waarover het gaat: door {Keyword:} te gebruiken in je Google Adwords advertentie, kan je het zoekwoord automatisch laten verschijnen in je advertentietekst.

Die functie bespaart je veel tijd. Ik heb enkele tips verzameld.

Als je zoekwoorden “broek”, “trui”, “hemd” in een groep hebt staan, kan je als advertentie bijvoorbeeld dit gebruiken:

Nieuwe {keyword:kleren} nodig?
Magische solden tot 31 januari.
Profiteer nu van korting tot -70%!
www.postorder.be

Je moet dus geen aparte keyword groepen zitten aanmaken voor “broek”, “trui” of “hemd” met specifieke advertenties waarin elk zoekwoord voorkomt. Je kan gewoon bovenstaande advertentie aanmaken en “broek”, “trui” of “hemd” worden automatisch ingevuld als de gebruiker daarop zocht.

Als het zoekwoord te lang is, of er is geen zoekwoord definieerbaar (op Adsense bijvoorbeeld), dan is de default “kleren”. Kies dus iets redelijk algemeen, zodat je advertentie altijd relevant blijft.

Ook met de case kan je spelen:

{keyword:} alles in de titel is lowercase
{Keyword:} alleen het eerste woord krijgt een hoofdletter
{KeyWord:} alle afzonderlijke woorden krijgen een hoofdletter

Ik gebruik deze functie persoonlijk altijd.

Het voordeel is duidelijk: je advertentietekst is altijd relevant voor de gezochte term. De titel verschijnt in het vet, wat de click-trough rate verhoogt. En hoe hoger de CTR, hoe minder je betaalt voor een goede positionering.

Als iedereen de functie begint te gebruiken, krijg je natuurlijk allemaal dezelfde titels, en gaat het onderscheidende effect ten opzichte van de concurrentie verloren.

Daarom zet ik altijd een vraagteken na mijn titel: {Keyword:}?

Dat is blijkbaar voor veel mensen een extra aanmoediging om te klikken.