Een studie aan een universiteit in Nederland wijst uit dat originaliteit leidt tot faillisement.

Een heel gevaarlijke stelling. Als internetmarketeer moeten we namelijk altijd een keuze maken over hoe we onze tijd indelen en hoe we ons budget besteden. Gaan we voor het 100% eigen droomproject, of kiezen we de safe side?

Toch is het belangrijk om een concept niet klakkeloos te kopiëren. Door er naar eigen inzicht verbeteringen in aan te brengen, heeft je project het potentieel om populairder te worden dan het origineel, in plaats van er een simpel doorslagje van te zijn.

En dat toonde de studie aan: door naar een goed voorbeeld te kijken, heb je zelf veel meer creatieve ideeën.

Zelf merk ik ook dat het veel makkelijker is om geld te verdienen door een beproefd concept over te nemen en er mijn persoonlijke touch aan te geven, dan om iets volledig nieuw in de markt te zetten. En het is nu dus bewezen: daar is niets mis mee.

Zolang je er de motivatie ervoor opbrengt om het nog beter te doen dan het origineel.